Bonita klienta

Co je to bonita klientaBonita klienta je první věc, kterou banka při podání žádosti zjišťuje. Povinností banky je totiž prověřit, zda má žadatel o úvěr nejen dostatečně vysoké příjmy, ale náhledem do registrů (nejčastěji jde o SOLUS, BRKI, NRKI) zjišťují banky i platební morálku žadatelů. To znamená kolik, kde a jak splácejí.

Hlavně tyto registry jsou pro banky důležité. Jsou v nich zaznamenány veškeré větší prohřešky žadatelů a banky si tak mohou ověřit, zda opravdu pravidelně a řádně splácí své závazky. Pokud je v některém registru negativní záznam z důvodu častých pozdních splátek, banka s ohledem na toto riziko může úvěr poskytnout, ovšem za vyšší úrokovou sazbu. Takovým záznamům se říká šedá zóna. Pro záznamy o pozdních splátkách s opravdu dlouhou prodlevou splatnosti nebo dokonce zesplatněný úvěr už jsou pak stop pro poskytnutí úvěru.

 

Bonita klienta je nyní posuzována přísněji

Od října 2018 je v platnosti nové doporučení ČNB, díky kterému je přísnější regulace pro poskytování hypoték. Nyní je již bonita klienta posuzována i dle parametrů DTI a DSTI. To spoustě žadatelů ztíží možnost získat hypotéku a musí se nejdříve bavit některých ze závazků, které splácejí. K tomu pomůže konsolidace úvěrů nebo refinancování půjčky.

 

Děkujeme za Vaše hodnocení a podporuByly pro vás informace v tomto příspěvku přínosné? Našli jste požadované podklady? V tom případě jsme rádi a děkujeme za vaše kladné ohodnocení a sdílení článku a odkazu na náš web na Facebooku. Rádi pomůžeme i vašim přátelům.